Велика магаза Михг. Лукића, Мишљеновац, крај лета 2012. |
Ову песничку књигу* Милисава
Миленковића сачињавају две обимне поеме, уоквирене са по једном, пролошком и
епилошком, поетички дескретно, а сврсисходно интонираном песмом.
Инспирацију и смисаону окосницу за
поему Стршљенови на Велику Госпојину у Заови, поетску параболу о злу, о његовим
тамним разлозима и обредној суштини, Милисав Миленковић је нашао у истинитом
скорашњем догађају, нападу разјарених стршљенова шаролику масу света окупљену
код стишког светилишта, манастира Заове. Уклопивши кључна значења поеме о
недокучивим поводима рушилачке деструктивности, такође значења о времену и
људима, о поднебљу и менталитету, о спирали намиривања међусобних дугова и
омраза, у своју, деценијама поступно дограђивану, песничку космогонију – којој
родна кућа (погледати, и овим поводом, Миленковићеву књигу Родна кућа, из 1994.
године) стожер, огледало, мера, исходиште и симболика – аутор је, свежим и
оригиналним језичким средствима, саопштио уочавања, која схватамо и као
опомене, о ирационалној мржњи и о побудама наношења бола као свевременој, и
данас живој, покретачкој снази.
Благе хуморне и хуморно – сатиричне
нијансе, посебно у дочаравању амбијента и атмосфере, обезбедиле су да ова
поетска приповест, упркос опорости, остане на безбедној раздаљини од било какве
патетике или пророчке јеремијаде, а да, при томе, досегне истинску и сугестивну
драматичност.
У поеми Последње путовање возом
Пожаревац – Петровац – Ладне воде песник је драматургију путовања по прузи
уског колосека („између живота и смрти као да пузи“) искористио као повод за
обухватни поглед у дубине простора, времена и егзистенцијалног искуства.
Смењивање прозора, слика, звукова и ликова претворено је, језичком амалгамом
стиха, у алегорију о истовременој (појединачној и националној) трошности и
трајности. Подједнако опело и апотеоза, ова је поема изванредан поетски пример
како индивидуални доживљај света и непосредни податак, уз зналачки распоређене
етнолошке реквизите, могу да домаше снагу универзалне симболичности.
_____________
* Рецензија
на књигу „Стршљенови на Велику Госпојину у Заови“
Нема коментара:
Постави коментар